{"id":1322,"date":"2017-11-13T08:16:28","date_gmt":"2017-11-13T08:16:28","guid":{"rendered":"https:\/\/www.adcorporate.nl\/?p=1322"},"modified":"2023-06-15T16:54:44","modified_gmt":"2023-06-15T14:54:44","slug":"de-100-meest-gestelde-vragen-bij-bedrijfsoverdracht-vraag-36-van-100","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.adcorporate.nl\/blog\/de-100-meest-gestelde-vragen-bij-bedrijfsoverdracht-vraag-36-van-100\/","title":{"rendered":"36. Wat is het verschil tussen waarde en prijs?"},"content":{"rendered":"
In de transactiepraktijk worden de begrippen \u201cwaarde\u201d en \u201cprijs\u201d te pas en te onpas door elkaar gehaald. Of nog erger: als hetzelfde gezien. Dit blogbericht wil dan ook proberen voor eens en altijd dit verschil te ontleden en te verduidelijken.<\/span><\/p>\n<\/div>\n Waarde<\/strong> is de uitkomst van een waarderingsproces. In het waarderingsproces wordt op een zo correct mogelijke wijze de waarde van een object (activiteiten of onderneming) gekwantificeerd door middel van analyse van bijvoorbeeld: Deze kwalitatieve factoren (waarde stuwers) hebben invloed op het risicoprofiel en daarmee de kwantitatieve beoordeling (waardering in euro\u2019s). Elke partij vormt zich een eigen oordeel over de waarde van het object. Probleem hierbij is dat partijen veelal in ongelijke mate ge\u00efnformeerd zijn: verkoper weet precies wat hij verkoopt maar koper weet dit nog niet. Zo komen zij in vergelijking tot elkaar tot verschillende inzichten van verwachte geldstromen en de bijbehorende risico\u2019s.<\/p>\n Prijs<\/strong> is de resultante van de ontmoeting van \u2013 en onderhandelingen tussen \u2013 de partijen, koper en verkoper. De hoogte van de prijs zal afhangen van een groot aantal factoren, zoals bijvoorbeeld de onderhandelingspositie, het aantal kandidaat-kopers en de belangen van de uiteindelijke koper.<\/p>\n Waarde en prijs zijn dus begripsmatig verschillend. Een verschil in hoogte van de respectieve bedragen wordt mede veroorzaakt door een verschillende ori\u00ebntatie op de toekomst van koper en verkoper. De verkoper verkoopt de lange termijn waarde en zal zijn prijs daarop willen baseren. Een koper zal zich voor zijn prijsvorming vaak tot een min of meer naaste toekomst, de middellange termijn waarde, willen beperken.<\/p>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" De 100 meest gestelde vragen bij bedrijfsoverdracht, vraag 36 van 100 In de transactiepraktijk worden de begrippen \u201cwaarde\u201d en…<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":1776,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"inline_featured_image":false,"footnotes":""},"categories":[12],"tags":[],"class_list":["post-1322","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-artikelen"],"acf":[],"yoast_head":"\n
\n\u2022 De markt waarin het bedrijf actief is
\n\u2022 Verdienmodel
\n\u2022 Bestendigheid producten en\/of diensten
\n\u2022 Opbouw personeelsbestand
\n\u2022 Betrokkenheid en commitment (key-)medewerkers
\n\u2022 Loyaliteit en afhankelijkheid van klanten
\n\u2022 Dito voor leveranciers<\/p>\n