Wim Wijdeven gaat met een goed gevoel zijn pensioen tegemoet.
“Of er opzeggingen zijn geweest door de overname? Welgeteld één.”
Wim en zijn vrouw Henriëtte hebben de klanten van hun administratiekantoor altijd voorop gesteld. Na 25 jaar was het tijd om een geschikte overnamekandidaat te zoeken, mét dezelfde visie. Adcorporate vond de perfecte partij in OOvB adviseurs en accounts in Cuijk.
Terug naar 1998
25 jaar geleden start Wim zijn administratiekantoor vanuit huis als zelfstandige. Zijn vrouw Henriëtte werkt dan nog in de kinderopvang, maar wordt al snel bij de zaak betrokken omdat Wim handen tekort komt. Henriëtte doet administratieve ervaring op en haalt het praktijkdiploma boekhouden. Het gaat zo goed dat ze na een jaar of drie de eerste parttime medewerker aannemen. Helaas van korte duur omdat ze geen volledige baan kunnen bieden. Ze schakelen een beetje terug en zetten samen de schouders eronder.
Ze houden het daarna vijf jaar vol met z’n tweetjes totdat ze het weer steeds drukker krijgen (ondanks de klantstop). Logisch aangezien de klanten blijven groeien. Voor Wim en Henriëtte is dit hét moment om mee te groeien. Het thuiskantoor ruilen ze in voor een kantoor – met vier werkplekken – aan de Dorpsstraat in Langeboom. Tot eind 2022 zit het administratiekantoor hier gevestigd. Bijna 13 jaar is hier met veel plezier gewerkt.
Klik met Adcorporate
De eerste keer dat Wim in contact komt met Adcorporate is zo’n 5 jaar geleden tijdens een workshop over overnames. Op dat moment is het zijn doel om vooral informatie in te winnen voor de klanten. “Die workshop is ergens bij mij blijven hangen, of in ieder geval Adcorporate. Dus toen mijn 65e verjaardag dichterbij kwam, moest ik weer aan die workshop denken. Ik wilde niet tot het laatste moment wachten en dan snel ergens mijn klanten over de schutting gooien. Bovendien was mijn wens om nauw betrokken te zijn bij het overnameproces.” zegt Wim. Hij neemt contact op met Adcorporate en al snel zitten ze om de tafel. Wim vertelt: “Ik kan wel zeggen dat er meteen een klik was met Berrie en Wiesje.” waarop Henriëtte enthousiast knikt.
Klant voorop
Wim en Henriëtte vragen Adcorporate om het administratiekantoor in de markt te zetten en het overnametraject te begeleiden. Een spannende vraag vond het stel, want was er überhaupt markt voor? Wim: “Kantoren zitten op dit moment meer verlegen om personeel dan om klanten. Dus ja, we hadden toch 150 klanten. Daarnaast vonden we de bedrijfscultuur van de overnamekandidaat erg belangrijk. No nonsens, net als bij ons. En de klant moet voorop staan, nog zo’n belangrijk punt.” Henriëtte: “We hebben ook gelijk aangegeven dat het verkoopbedrag voor ons niet het belangrijkste is. Wij willen een prettig gevoel krijgen bij de partij die ons administratiekantoor gaat overnemen, én dat onze klanten goed terecht komen. We hebben ons toch 25 jaar ingezet voor onze klanten, die wil je niet zomaar in het diepen gooien.”
Henriëtte: “Dan komt er een eerste gesprek en zegt Berrie: ‘Trek er maar een jaar voor uit.’ Achteraf gezien heb je die tijd zelf ook nodig om het proces een plek te geven.”
Doorlooptijd van 366 dagen
“Hoe werken jullie dan, dat het zo lang moet duren?” is Wim zijn reactie als Berrie vertelt dat het overnametraject zo’n jaar in beslag neemt. “Maar om het gewoon goed te doen is dit wel de doorlooptijd, blijkt ook achteraf. Frappant dat wij op 16 november 2021 de samenwerking met Adcorporate hebben ondertekend en 17 november een jaar later hebben we onze handtekening onder de verkoopovereenkomst gezet.”
On point
Het fijnste om uit handen te geven vonden Wim en Henriëtte het screenen, én de begeleiding tijdens de gesprekken. “Dat hebben wij als heel prettig ervaren.” Henriëtte vertelt verder: “Het juridische aspect hebben we wat onderschat. Dat hadden wij niet zo kunnen doen. Er komt rechtsmatig zoveel meer bij kijken dan dat je vooraf denkt.” Wim: “Cijfers oplepelen dat kunnen wij zelf ook, maar het is zoveel meer dan dat. Dat Berrie en Wiesje als gespreksleiders optraden was erg prettig. Bovendien hielden ze goed in de gaten dat je niet afwijkt van datgeen waar het echt om gaat. Dat je on point blijft.”
Pensioen?
Genieten van zijn pensioen zit er nog even niet in voor Wim. De eerste maand van 2023 heeft hij nog vanuit Langeboom gewerkt. Ook Henriëtte heeft nog tot eind januari geholpen om alle btw-aangiftes op orde te maken. “Vanaf februari werk ik vanuit Cuijk waar ik het eerste half jaar nog zoveel mogelijk aanwezig en bereikbaar wil zijn voor de klanten. Het is de bedoeling dat zo de klanten langzaamaan integreren bij het kantoor in Cuijk. Ik wil het zo geruisloos mogelijk laten verlopen. Om zo af te kunnen bouwen geeft mij het beste gevoel.” vertelt Wim.