SeSa Groep neemt plaats aan de andere kant van de tafel in het verkooptraject met Adcorporate.
Armand van Bercheycke is de drijvende kracht achter de SeSa Groep, gespecialiseerd in beveiligingsmaatregelen en veiligheidsopleidingen. Sinds de oprichting in 1995 van zijn adviesbureau AIB Safetech (het eerste bedrijf van Van Bercheycke) is zijn holding behoorlijk gegroeid, mede dankzij diverse MBI’s (management buy-ins). Het was ook tijdens die MBI’s dat Armand kennismaakte met Adcorporate, dat hem begeleide bij een aantal overnames. Jaren later, tijdens het verkooptraject van de SeSa Groep, nam Armand voor het eerst plaats aan de andere kant van de tafel. Dit was wennen, maar Adcorporate was de vertrouwde factor die het gehele traject ondersteunde.
Pionieren in beveiliging
Register Security Expert Armand is al meer dan 30 jaar actief in de beveiligingssector, en is gespecialiseerd in hoog risico beveiliging voor klanten zoals drinkwaterbedrijven, waterschappen, banken, overheden, defensie en de energiesector. Zijn carrière begon bij de luchtmacht, waar hij verantwoordelijk was voor diverse beveiligingsprogramma’s. “In die tijd kreeg beveiliging nog weinig aandacht,” vertelt Armand. “Het was echt pionieren, zowel binnen de luchtmacht als bij andere organisaties en multinationals. In mijn tijd bij de luchtmacht werd ik vaak gevraagd om te helpen, bij het oplossen van complexe beveiligingsvraagstukken, en zo is mijn passie voor dit vak ontstaan.”
SeSa Groep
Als algemeen directeur heeft Van Bercheycke diverse MBI’s voltooid, wat resulteerde in een aanzienlijke groei tot 10 bedrijven met 65 medewerkers. In 2021 voegde Armand zijn bedrijven samen onder de naam ‘SeSa Groep’, een groep bedrijven die is gespecialiseerd in het oplossen van beveiligingsvraagstukken en het verzorgen van beveiligingsopleidingen en examinering. Ook geeft SeSa zes keer per jaar het vakblad Security Management uit.
Waarom verkopen?
“Na jaren kwam ik weer in contact met Adcorporate. We zijn gaan praten en eigenlijk kwam van het een het ander,” vertelt Armand. “Rationeel maak je de keuze, maar emotioneel was ik nog niet zo ver. Adcorporate vroeg om input voor het informatiememorandum, maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Ik had er nog niet zoveel zin in.” De beginfase van het verkooptraject duurde ongeveer anderhalf jaar, mede omdat het ging om bedrijfsinformatie van niet één, maar acht bedrijven. “Ze hebben best lang op mij moeten wachten, maar hadden ook begrip voor de situatie.”
Verkopen vanuit het hart
Toen het informatiememorandum gereed was om te presenteren, meldden zich snel potentiële kopers aan, waaronder Bart de Tombe van het Veiligheidsinstituut. Armand legt uit: “Met zijn dertien bedrijven in veiligheid en medische opleidingen was het een perfecte aanvulling. Het klikte en Bart deelde mijn passie voor de SeSa Groep.” De verkoopbeslissing was er dan ook een vanuit het hart. “Ik had kunnen kiezen voor de snelste en beste financiële deal, maar ik voelde een verantwoordelijkheid naar mijn medewerkers. Nu weet ik dat ze in goede handen zijn en mijn passie voortgezet wordt.” Armand blijft de komende 2,5 jaar drie dagen per week als algemeen directeur actief, terwijl hij de overige uren blijft besteden als adviseur voor hoog risicoklanten. “Ja, dat is druk, maar ik heb altijd van een uitdaging gehouden. En een beetje druk heb ik ook nodig,” voegt hij lachend toe.
Aan de andere kant van de tafel
Het verkooptraject duurde in totaal drie jaar, legt Armand uit. “Met ervaring in zo’n zes overnames had ik het toch onderschat. Het is echt intensiever wanneer je zelf verkoopt. Gelukkig bood Adcorporate uitstekende begeleiding. Ze stelden kritische vragen en gaven duidelijk aan welke informatie ik moest aanleveren voor het door hen nauwkeurig bepalen van de verkoopprijs. Zo kwamen we uiteindelijk tot een mooie vraagprijs én verkoopprijs. Bij Adcorporate hebben ze echt verstand van zaken. Bovendien wisten ze de emoties te temperen, waardoor zowel de koper als ik tevreden waren.”