“Samenwerken met Adcorporate betekent korte lijnen en resultaat”.
In 1991 richtten Jo Dukers en Wim de Cock hun bedrijf, genaamd Dukers & De Cock, op. Beiden waren tot dat moment werkzaam als senior kostendeskundigen bij een architecten- en ingenieursbureau, maar kozen ervoor om de opgedane kennis als zelfstandige adviseurs in de markt voort te zetten. Binnen Dukers & De Cock bestaan de activiteiten met name uit het geven van adviezen op het gebied van bouwkosten en/of projectmanagement bij bouwprojecten in de utiliteitsbouw, infrastructuur en woningbouw. Twee mannen die met hart en ziel hun bedrijf hebben opgebouwd en de continuïteit graag wilden waarborgen.
Jo Dukers vertelt: “In 2008 besloten wij, gezien onze leeftijd die op dat moment 60 jaar was, ons bedrijf te verkopen. Op voorhand wisten we dat het een paar jaar kon duren voordat de verkoop gereed was, dus zijn wij op tijd begonnen. In eerste instantie maakten wij gebruik van de diensten van een andere partij, gelijk aan Adcorporate. Destijds stortte de markt in door de crisis in de bouwsector en hebben we het verkooptraject stopgezet. We merkten dat bedrijven geen behoefte hadden aan uitbreiding van hun capaciteit. In juni 2014 zijn we in contact gekomen met Berrie Abelen. Wij kozen voor Adcorporate omdat zij een kleinere partij zijn, een directe werkwijze hebben en daarmee dichtbij de klant staan. Achteraf kan ik zeggen dat de samenwerking met Adcorporate door de korte lijnen heel prettig was.”
Van kandidaat naar koper
“Adcorporate heeft ons in het hele traject bijgestaan. In het eerste intakegesprek hebben we onze zienswijze besproken. Berrie heeft een stappenplan opgesteld en het verkoopproces in gang gezet. Allereerst heeft hij een verkoopmemorandum opgesteld met daarin de verkoopaspecten die interessant zijn voor andere partijen. Na enkele maanden was dit gereed en werd ons bedrijf in de etalage gezet op www.bedrijventekoop.nl.” Berrie vult aan: “Het vinden van kandidaat-kopers was geen probleem; we ontvingen meer dan 40 reacties. Dan is het zaak om het kaf van het koren te scheiden.” Jo vervolgt: “Adcorporate belde alle potentiële kandidaten en polste de interesse. Afhankelijk daarvan werd, na ondertekening van de geheimhoudingsovereenkomst, het verkoopmemorandum verstuurd en werden gesprekken ingepland. De aanwezigheid van Berrie tijdens deze gesprekken heb ik als zeer positief ervaren. Hij had goed zicht op de partijen en gaf ons zijn mening waar we veel aan hebben gehad.”
“Uiteindelijk zijn we na meer dan een jaar tot een akkoord gekomen met een partij waar we ons goed bij voelden. Het zijn mensen die er écht voor willen gaan, het bedrijf willen uitbouwen en de activiteiten die wij gestart hebben willen voortzetten. Daarnaast waarborgen zij de continuïteit, zodat de werknemers met hun kennis en kunde behouden worden.” Het financiële vraagstuk is volgens Jo ook naar tevredenheid afgehandeld. “Wij waren werkzaam in de bouw en nijverheid en verkochten ons bedrijf in een moeilijke periode. We zijn tevreden met het resultaat.”
Terugblikken en vooruitkijken
Op de vraag welke ervaringen en adviezen Jo graag wil delen met verkopers in spe, antwoordde hij: “Je moet veel geduld hebben, jezelf niet overhaasten, rustig een afweging maken tussen de potentiële kopers en bij het bepalen van de basisuitgangspunten een selectie maken van de belangrijkste criteria. Ik denk dat we daarin goed geslaagd zijn, door ons continu daaraan vast te houden.”
Inmiddels zijn Jo en Wim resp. 67 en 68 jaar en met pensioen. Zij genieten van hun hobby’s, geven zakelijke adviezen en besteden tijd aan hun kinderen en kleinkinderen.
Terug naar overzicht.