Drie bedrijven, één verkoopuitdaging voor Adcorporate.

Drie bedrijven, één verkoop. Dat was de uitdagende opdracht voor Adcorporate. Niet zomaar bedrijven, maar stuk voor stuk duurzaam, vooruitstrevend en ontstaan vanuit passie voor biologische paddenstoelen. Compagnons Marco Mezenberg, John Verbruggen en Wendy van der Locht kregen een aanbod van een grote speler. Adcorporate werd ingeschakeld om hen te begeleiden bij de verkoop van een deel van de aandelen.

Grootgebracht tussen de champignons
John Verbruggen is letterlijk grootgebracht tussen de champignons. “Als kleine jongen zat ik in de box voor een cel terwijl mijn ouders champignons plukten,” vertelt hij. Al jong groeide zijn interesse voor zowel ondernemen als paddenstoelen. Op twaalfjarige leeftijd begon hij zelf paddenstoelen te telen in de garage van zijn vader en toen hij drieëntwintig was, nam hij het familiebedrijf over. John transformeerde de champignonkwekerij tot een duurzaam paddenstoelenparadijs, gespecialiseerd in biologische oesterzwammen. Samen met Wendy bouwde hij Verbruggen Paddestoelen en Verbruggen Substraat uit tot twee succesvolle bedrijven verdeeld over meerdere locaties.

Marco Mezenberg is net als John van jongs af aan omringd door paddenstoelen. Hij leerde John kennen tijdens zijn stageperiode bij Verbruggen Paddestoelen. Het klikte meteen tussen Marco en John, en samen richtten ze in 2012 VEME Specials op.

De hele keten van stro tot winkel
Hoe zit het nou precies met al die paddenstoelen en bedrijven? Volg je de keten dan begint alles bij goede grondstoffen. Substraat is de bodem waarop paddenstoelen groeien. John legt uit: “Op deze manier beheersen alle drie de bedrijven samen de gehele keten van de grijze oesterzwam, maar ook de gele, de roze en de trompet oesterzwam.”

Zeg je hypermodern en duurzaam, dan zeg je Verbruggen Paddestoelen. “Ik begon met substraatpakketjes die ik handmatig op de pallet zette. Nu, bijna vijfentwintig jaar later, is alles computergestuurd en voeren twee robots datzelfde werk uit, maar dan in veelvoud. Daarnaast beschikt de kwekerij over zonnepanelen, een koude- en warmteopslag-bodem en warmtepompen.” En dat is niet het enige duurzame. “De output van 15.000 oesterzwammen ‘verdwijnt’, naast de versmarkt, ook in vegan burgers, carpaccio, chips, bitterballen en noem maar op.” Johns enthousiasme klinkt door.

Ook VEME Specials heeft een hele transformatie ondergaan na de start in 2012. Marco vertelt: “De locatie was eigenlijk niet zoveel om eerlijk te zijn. We hebben echt van niets samen een mooi bedrijf opgebouwd.” VEME Specials is nu een belangrijke speler en specialist in substraat voor stro-paddenstoelen.

Geschouwd door dé topspeler
Alle drie de bedrijven van de compagnons floreerden. Ze pakken zelfs 85% van het Nederlandse marktaandeel als het gaat over biologische paddenstoelenteelt op stro-substraat. Dit trok de aandacht van CNC Grondstoffen – één van de grootste champignonsubstraat-leveranciers in Europa. CNC zag potentieel in een samenwerking en deed een voorstel.

John: “CNC wilde groeien in substraat voor paddenstoelenteelt en had interesse in onze biologische manier van werken.Het voorstel kwam voor Wendy en mij eigenlijk wat vroeg, en voor Marco was het al helemaal niet urgent. Toch ben ik gaan nadenken over een mogelijke verkoop, ook omdat er vanuit de kinderen geen overnamekandidaat was.”

Een goede deal voor alle partijen
Drie compagnons, drie bedrijven, drie keer zoveel meningen en administratieve handelingen. John, Wendy en Marco schakelde de hulp van Adcorporate in bij deze verkoopuitdaging. Marco: “Adcorporate heeft het goed gedaan voor ons. Ze namen de leiding in het verkoopproces en weten hoe ze moeten onderhandelen. Daarnaast hebben ze heel goed alle belangen in evenwicht gehouden, zowel voor ons als voor de koper.” John: “Ja, zo’n deal moet voor beide partijen passen, anders werkt het niet. Het liefst wou ik alles in één keer verkopen, maar de koper wil continuïteit waarborgen en dat begrijp ik, vandaar dat we over drie jaar de overige aandelen verkopen.” Marco vult aan: “Ja, wij zijn nu dus nog mede aandeelhouder. De bedrijfsnamen blijven vooralsnog gewoon bestaan en ons levenswerk heeft hierdoor ook perspectief om door te kunnen groeien in de toekomst.”

Tip van Marco en John
“Er komt zoveel bij kijken en daar heb je echt een partij bij nodig met verstand van zaken. Alles bij elkaar opgeteld duurt zo’n verkoopproces zeker een jaar. Je moet niet denken: “dat doen we wel even”, het is een heel proces en er komen veel dingen op je af.”

Terug naar overzicht.