“Alles gebeurde op basis van vertrouwen”.
Veel ondernemingen hebben hun strategie onder de loep moeten nemen toen de crisis haar intrede deed. Elbeto Techniek, het bedrijf van Cor-Jan Briggen en Ruud Verstraeten, was zo’n onderneming. Met hulp van Adcorporate waren zij in staat om die bedreiging om te zetten in een kans.
Als elektromonteur was Cor-Jan in de jaren negentig werkzaam voor klanten als V&D en LaPlace, toen nog voor een ander installatiebedrijf. Nadat hij bij die werkgever vertrok kregen zijn voormalige relaties heimwee naar de prettige samenwerking. V&D belde Cor-Jan op met de vraag of er interesse was om die relatie weer nieuw leven in te blazen. De interesse was wederzijds.
Dat leidde ertoe dat Cor-Jan samen met zijn voormalige leidinggevende Ruud Verstraeten het bedrijf Elbeto Techniek oprichtte in Best. Met V&D en LaPlace als grote klanten had het tweetal een stabiele basis om hun klantenbestand verder uit te bouwen. Aangevuld met twee oud-collega’s van Cor-Jan en Ruud kon Elbeto in 2001 een mooie start maken.
Groei
Met Cor-Jan en Ruud als projectleiders werden steeds meer klanten binnengehaald. “Mede dankzij onze inventiviteit hebben we veel werk kunnen krijgen. Zo heeft één van onze medewerkers zijn beveiligingsdiploma behaald, waarna we ook in die branche klanten hebben kunnen binden”, stelt Cor-Jan. Het leidde tot behoorlijke groei. “We kregen steeds meer klanten en namen steeds meer monteurs in dienst. We groeiden in zes jaar tijd uit tot een erg gezond bedrijf met 25 man personeel en positieve cijfers.”
Vruchtbare tijden dus voor de twee projectleiders. In 2007 kwam Elbeto echter in minder rustig vaarwater, toen de crisis zich aandiende. Die had vooral zijn weerslag op de retailsector, waarbinnen Elbeto diverse grote klanten had. Het faillissement van V&D bracht het bedrijf in zwaar weer.
Toekomstperspectief
Los van die crisis had Cor-Jan al een duidelijke afspraak met zichzelf gemaakt. “Ik heb altijd gezegd dat ik op mijn 55e geregeld wilde hebben hoe de toekomst eruit zou zien voor Elbeto. Toen we na de crisis enkele jaren hebben doorgehobbeld heb ik op een gegeven moment de knoop doorgehakt: ik wilde het bedrijf verkocht hebben voor mijn 55e.”
Het contact met Adcorporate lag er reeds, nadat de bank de twee bedrijven eerder al met elkaar in contact had gebracht. “Na eerdere positieve ervaringen met Berrie Abelen hebben we hem benaderd met de mededeling dat we Elbeto wilden verkopen. Hij heeft ons geadviseerd over hoe we het bedrijf het beste en op een reële manier in de markt konden zetten.” Nadat samen met Adcorporate een bedrijfswaardering werd opgesteld, ging Elbeto in maart 2017 in de verkoop.
Stroomversnelling
Gedurende het verkooptraject werden Ruud en Cor-Jan door één van hun klanten gewezen op Hoppenbrouwers Techniek. “We kregen het advies om eens met Hoppenbrouwers te gaan praten. Dat was toevallig, want wij zagen Hoppenbrouwers als modelbedrijf voor Elbeto. De klik was er dan ook meteen.” Daardoor kwam de verkoop van Elbeto in een stroomversnelling terecht.
De gesprekken met Henny de Haas, algemeen directeur van Hoppenbrouwers Techniek, verliepen erg voorspoedig. “Hoppenbrouwers was al snel in Elbeto geïnteresseerd. Voor ons gold hetzelfde: de mate waarin Hoppenbrouwers automatisering toepast voor hun processen was iets waar wij nooit aan toegekomen waren. En omdat Ruud, Henny en ik alle drie operationele mensen zijn, hebben we gezegd: laten we het rond gaan maken. In één avond was de verkoop eigenlijk al geregeld, op basis van vertrouwen.”
Verkocht
Toen Cor-Jan het voorstel langs Adcorporate liet gaan zagen zij nog wel wat beren op de weg. “Berrie heeft het voorstel bekeken en stelde vast dat het geen toegankelijk voorstel was. Daarna heeft hij voor een goed voorstel gezorgd; hij wilde alles afdekken en ons op mogelijke valkuilen wijzen. Omdat wij zoals gezegd vooral operationeel zijn, had ik daar moeite mee. Maar ik wist wel dat de kritische blik van Berrie nodig was om ons te beschermen. Daarom hebben we de tijd genomen om een goede verkoop te kunnen realiseren. Goede gesprekken zijn immers mooi, maar Berrie heeft de juiste financiële en juridische achtergronden om de verkoop tot een goed eind te brengen.”
Win-win
Op 20 november werden de laatste krabbels gezet en was de verkoop rond. “Die stap voelt goed”, geeft Cor-Jan aan. “Het is een logische beslissing geweest: wij blijven met dezelfde jongens in hetzelfde filiaal werkzaam, mét de kennis van Hoppenbrouwers op het gebied van automatisering. Ikzelf ga per 1 januari voor Hoppenbrouwers aan de slag met mijn vertrouwde netwerk; de retailbranche. Ik ga weer contact opnemen met oude klanten. Uiteindelijk is dus iedereen beter geworden van deze verkoop. Het is een win-win situatie.”
Terug naar overzicht.