Adcorporate vond een verrassende koper voor EBC Taleninstituut.
Na ruim 35 jaar aan het roer van EBC Taleninstituut voelde Liesbeth van Kerkhof dat het moment was aangebroken om te genieten van meer vrije tijd. Terwijl het begon te borrelen, viel haar oog op een advertorial van Adcorporate. “Dat sprak me direct aan. Omdat de verkoop al in mijn achterhoofd zat, besloot ik contact op te nemen.” Ze schakelde Adcorporate in en vond dankzij hen een verrassende, maar passende koper voor haar onderneming. ”Een bedrijf verkopen bleek een stuk complexer dan ik had verwacht.”
Tijd voor wat anders
Van Kerkhof heeft EBC Taalinstituut laten uitgroeien tot een waardevolle organisatie op het gebied van taalcursussen in het bedrijfsleven. Maar na jaren met veel plezier werken, was het tijd voor wat anders. ”De verkoop van het bedrijf heeft meerdere redenen”, vertelt Van Kerkhof. “De voornaamste aanleiding is dat ik de pensioengerechtigde leeftijd nader. Daarbij wil ik graag tijd vrijmaken voor andere zaken in mijn leven.”
Het bedrijf intact houden
Van Kerkhof investeerde jaren in haar bedrijf. Waar het allemaal begon als eenpersoonsorganisatie, werkt ze nu met 30 vaste medewerkers en zo’n 50 tot 60 zzp’ers. “Het belangrijkste voor mij is dat de opvolger het bedrijf voorzet in een vergelijkbare geest. Natuurlijk veranderen er zaken met een nieuwe eigenaar, maar dat de core business in essentie hetzelfde blijft, vind ik heel belangrijk voor de continuïteit van het bedrijf.”
Uitstekende begeleiding
Al snel merkte de oprichter van EBC Taalinstituut dat het verkopen van een bedrijf geen eenvoudige taak is. “Iets overdragen waar je jarenlang energie en passie in stopt, is niet niks.” Senior-adviseur bij Adcorporate Harold van Kraaij voelde haar feilloos aan en voerde gesprekken met potentiële kopers.
Van Kerkhof ervaarde zijn begeleiding als uitstekend. “Zelf merkte ik snel dat het lastig is het bedrijf aan te prijzen, aangezien we geen product hebben maar een dienstverlenende organisatie zijn.” Het feit dat ze het verkooptraject niet zelf hoefde te regelen, vond ze waardevol. “Ik raad iedereen aan om professionele begeleiding in te schakelen bij de verkoop van een bedrijf.”
“Adcorporate begeleidt dag in dag uit ondernemers met de verkoop van hun bedrijf. Voor mij was alles nieuw, een eenmalige gebeurtenis. Daarom schakelde ik bewust een professionele organisatie in.” – Liesbeth van Kerkhof
Een lang proces
Dat de verkoop flink wat tijd in beslag zou nemen, werd Van Kerkhof snel duidelijk. “Het is alsof je jouw huis verkoopt. Je wacht in spanning op mensen die langskomen en interesse tonen. En probeert je vervolgens deze mensen voor te stellen in jouw huis.” En interesse, die was er genoeg. Een serieuze partij meldde zich waardoor het proces een nieuwe wending nam. Maar uiteindelijk bleek dat zij de financiering niet op orde kregen.
Terwijl EBC Taalinstituut in de verkoop stond, stak Covid-19 de kop op. “Dat was voor mij een reden de zaak op een lager pitje te zetten. Ik wilde geen koopjesjagers, omdat ik wist wat mijn bedrijf waard was. Hierin werd ik gesteund door Adcorporate. Het voelt fijn als een partij achter je beslissingen en ideeën staat.”
In goede handen
Toen het voor Van Kerkhof goed voelde om de verkoop weer op te pakken, kon ze direct terecht bij Adcorporate. “Gesprekken met kandidaten werden meteen hervat. Alles verliep in goed overleg en ik kon rekenen op gedegen advies. Sterker nog: de kandidaat die het uiteindelijk is geworden, werd me aanbevolen door Adcorporate. Zonder hen was ik niet met deze partij in zee gegaan. Op papier sprak het me niet aan. Maar mijn adviseur wist uit de oriënterende gesprekken dat de koper perfect aansloot bij mijn wensen voor mijn bedrijf. Adcorporate had gelijk.”
Van Kerkhof kan met een gerust hart genieten van haar pensioen. “Al heb ik altijd genoten van het ondernemen. Het is fijn om te weten dat het bedrijf in goede handen is. Ik voel me nog wel verantwoordelijk. Dat is een emotie die zal moeten slijten.”
Terug naar overzicht.