Als u een wat kleiner bedrijf hebt kan het voorkomen dat u zich volledig overweldigd voelt door grote ketens, bedrijven en multinationals. Maar hierdoor staat u niet met de rug tegen de muur: de ‘underdog’ zijn heeft zo zijn voordelen.
Behendig
Uw grotere rivaal heeft dan misschien wel meer invloed door middel van grotere omvang en gevestigde praktijken, maar wanneer u gaat kijken naar wat uw rivaal niet kan bereiken, dan is dat misschien wel een gat in de markt voor u. Klein zijn betekent dat u snel kunt anticiperen op veranderingen in uw sector. Ook bent u beter in staat om de vraag van klanten tegemoet te komen, op een persoonlijk en erg productief niveau.
Duidelijkheid
U bent dan wel niet zo bekend op de markt als uw grote rivalen, maar wanneer u een sterk merk en een uniek product ontwikkelt, kunt u een vast klantenbestand opbouwen. Vraag uzelf ook af wat uw bedrijf uniek maakt qua marketing strategie.
Slim
Als u uw niche markt goed kent, kunt u uzelf zien als een trendzetter. Het goed bijhouden van vernieuwingen in uw sector is de sleutel tot het creëren van een sterk imago. Zonder een eindeloze parade van bemiddelaars en administratief gezeur kan een klein bedrijf veel gemakkelijker nieuwe trends en producten uitproberen dan grote bedrijven.
Ambitieus
Streven naar grote doelen, concurreren en open staan voor verandering. Dit zijn drie zaken die essentieel zijn voor succes op lange termijn. Succesvolle kleine bedrijven hebben erg ambitieuze leiders aan de top staan. Het klinkt heel logisch, maar als u niet gelooft in uw product, zal niemand dat doen.
Populair
Vergeleken met een groot, onpersoonlijk bedrijf kan uw klantenhulp veel directer en persoonlijker zijn door één op één met klanten te overleggen. Dit vergroot niet alleen de loyaliteit van klanten, maar hierdoor krijgt u ook een beter beeld van de wensen van uw klanten en u bent beter in staat iets te doen met feedback over uw service.
Dapper
Zonder vast te lopen in het bedrijfsbeleid kunnen kleine bedrijven radicale veranderingen begaan en ze ook snel weer terugdraaien, wanneer deze niet winstgevend zijn. Het hebben van veel werknemers, een groot budget en een publieke basis betekent dat grote bedrijven simpelweg het risico niet kunnen nemen, die vaak erg winstgevend zijn voor hun concurrenten.
Selectief
Een klein bedrijf kan het zich veroorloven meer tijd en onderzoek te stoppen in het werven van een zeer effectieve staff. Door betere communicatie in een klein bedrijf kunnen eventuele problemen of slechte werkpraktijken snel worden gladgestreken.
Coöperatief
Behoud uw identiteit, maak positieve samenwerkingen en vergroot uw bereik in één zet. Concurreren met een groot bedrijf kan stimulerend werken voor het creëren van strategische samenwerkingen met andere kleine bedrijven.
Creatief
Noodzaak is de aanzet tot ontwikkeling, zoals bij de meeste kleine bedrijven het geval is doordat ze hun kosten laag moeten houden. Hierdoor worden ze dus onbewust aangezet tot vindingrijkheid en creativiteit.
Verleidelijk
Tenslotte, wanneer u echt moet vechten om te overleven in de schaduw van Goliath, probeer hem dan te verleiden.
Wanneer u uw concurrenten echt niet kunt verslaan, sluit u er dan bij aan! Laat al de voordelen van een samenwerking met uw bedrijf zien en gebruik de hierboven genoemde vaardigheden om het idee te verkopen.