Waarde bedrijf berekenen?
Vuistregels voor bedrijfswaardering
In de praktijk wordt vaak gebruik gemaakt van vuistregels om tot een waardebepaling te komen. Als het ware wordt hier tot een indicatieve waarde gekomen die op de achterkant van een bierviltje berekent kan worden. Dit kan op basis van de omzet én het resultaat. Bij de omzet wordt vaak factor 0,8 tot 1,2 maal de omzet genomen. Het grootste bezwaar van deze vuistregel is dat niet gekeken wordt naar de kostenstructuur én het rendement van het bedrijf.
Ook kan een bedrijf verkopen waarde berekent worden op basis van het resultaat. Hierbij wordt een factor maal de ebit (= bedrijfsresultaat voor belastingen) gebruikt. Gemiddeld genomen gebruikt men hier factor 3 á 4 omdat dit qua bandbreedte ook door banken aangehouden wordt. Tóch zitten aan deze manier ook de nodige haken en ogen. Geldt dit bijvoorbeeld ook bij een activa- en passivatransactie? Of alleen bij een aandelentransactie? Hoe wordt de waarde bij een activatransactie dan bepaald? Het is dus niet eenvoudig om met de vuistregel de reële waarde te bepalen. Dit zegt enkel iets over de kwantitatieve en niets over de kwalitatieve aspecten.
Methodes voor bedrijf verkopen waarde
Over het algemeen zijn er twee veelgebruikte methoden om een waardepaling uit te voeren. Namelijk: op basis van de boekwaarde en de marktwaarde. Bij eerstgenoemde gaat het met name over het verleden en heden. Boekhoudkundige begrippen zoals boekwaarde en winst zijn hierbij leidend. Bij marktwaarde gaat het juist níet om het verleden, maar is de toekomst leidend. Het heden dient slechts als basis, waar de toekomst met name een belangrijk onderdeel van de transactie vormt.
De twee methodes worden veel door elkaar gebruikt: men kan dus beter eerst naar de situatie van het bedrijf kijken voordat een methode gekozen wordt. Toekomstperspectief, kapitaalintensiviteit en de historie van het bedrijf kunnen hierbij in acht genomen worden. Op basis van de boekwaarde is de intrinsiek waarde, rentabiliteitswaarde en verbeterde rentabiliteitswaarde en market multiple van belang. Bij een marktwaardemethode wordt hoofdzakelijk gekeken naar de discounted cashflow, adjusted present value en de economic value added.
Gewoon een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Hebt u vragen, opmerkingen of kunnen wij u helpen bij de aan- of verkoop van een onderneming? Neemt u dan gerust contact met ons op. In een geheel vrijblijvend gesprek vertellen wij u graag meer over de mogelijkheden.
Een goed adviesgesprek, met gewoon een kopje versgemalen Usawa Coffee. Bij Adcorporate nemen we graag de tijd voor u. Kom vrijblijvend langs en we bekijken samen wat uw mogelijkheden zijn. Of we komen naar u toe, wat u het prettigste vindt.
Welke informatie is nodig voor de waardebepaling?
Dit hangt met name af van het type bedrijf en de situatie. Op hoofdlijnen zijn onderstaande punten nodig, waarbij per situatie nog verdiepende vragen aan bod kunnen komen.
- Jaarrekeningen afgelopen boekjaren
- Tussentijdse cijfers lopend boekjaar
- Prognose huidig boekjaar
- Omzet per klant
- Omzet per type product of dienst
- Omzet per maand en inkoop per leverancier
- Overzicht klant en leverancierscontracten
- Overzicht type klant- en markten waarin zij actief zijn
- Geplande investeringen (vervanging/ uitbreiding)
- Debiteuren, crediteuren en voorraadlijst met ouderdomsanalyse
- Normale debiteuren, crediteuren en voorraadpositie
- Overzicht verplichtingen (huur, lease, etc.)
- Organogram, overzicht personeelsleden en loonstroken
- Overzicht secundaire arbeidsvoorwaarden
- Toelichting op managementteam: functies, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
- Toelichting hoe personeel aan onderneming gebonden is
- Toelichting op bonusstructuur en winstdeling
- Ziekteverzuim
- Welke cao van toepassing is
- Voorbeeld arbeidsovereenkomst
- Historie onderneming
- Toekomstverwachtingen en businessplan komende jaren
- Marktontwikkelingen en marktpotentieel (ook bij klanten)
- Toetredingsdrempels
- SWOT analyse
- Concurrentiepositie en onderscheidend vermogen
- Toelichting fiscale structuur
- Toelichting juridische structuur