Richtlijnen, NFRD, CSRD en ESG

De CSRD is sinds 1 januari 2024 van toepassing op bedrijven die al in 2014 onder de NFRD vielen. Dit gold voor ondernemingen die voldeden aan minimaal twee van de volgende drie criteria: een balanstotaal van meer dan € 20 miljoen, een netto-omzet van meer dan € 40 miljoen of een gemiddeld aantal werknemers van meer dan 500.

Het oorspronkelijke doel van de NFRD was om bedrijven en andere belanghebbenden te ondersteunen bij het monitoren en beoordelen van hun ESG-prestaties.

De CSRD vervangt de eerdere NFRD. Vanaf 2025 moeten ook grote bedrijven, die voorheen buiten de NFRD vielen, hun duurzaamheidsrapportage opstellen. Een bedrijf wordt als groot beschouwd als het aan minimaal twee van de volgende voorwaarden voldoet: een balanstotaal van meer dan € 25 miljoen, een netto-omzet van meer dan € 50 miljoen of een gemiddeld aantal werknemers van meer dan 250.

Voor beursgenoteerde mkb-bedrijven geldt de CSRD vanaf 1 januari 2026. Verwacht wordt dat ook niet-beursgenoteerde MKB-bedrijven hier, wellicht in gewijzigde vorm, mee te maken krijgen.

Duurzaamheidsrapportage

Vanaf dit jaar zijn bedrijven verplicht te rapporteren over ESG, omdat de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van kracht is. Hierbij dient gerapporteerd te worden over de volgende duurzaamheidsonderwerpen:

  1. Milieu (E)
    • Hoe het bedrijf de CO₂-uitstoot vermindert
    • Hoe het de biodiversiteit behoudt, de lucht- en waterkwaliteit verbetert, ontbossing tegengaat en verantwoord omgaat met afval
    • Hoe het duurzaam omgaat met hulpbronnen en de toeleveringsketen
  2. Sociaal (S)
    • Hoe het bedrijf voor haar medewerkers en hun werkomgeving zorgt
    • Initiatieven rond inclusiviteit
    • Betrokkenheid en participatie van werknemers
    • Beleid omtrent gegevensbescherming en privacy
    • Maatschappelijke betrokkenheid
    • Naleving van mensenrechten en arbeidsnormen
  3. Governance (G)
    • Governance, inclusief risicomanagement en interne controles
    • Zakelijk gedrag (business conduct)

Het belangrijkste verschil tussen ESG en CSRD zit in hun toepassing. ESG fungeert als een raamwerk waarmee bedrijven hun duurzaamheidsinspanningen kunnen evalueren en verbeteren, terwijl de CSRD concrete eisen stelt aan de wijze van rapportage.

MKB en ESG

Voor kleine en middelgrote ondernemingen is er nog geen wettelijke verplichting om over ESG te rapporteren. Toch zullen MKB-bedrijven hier waarschijnlijk eerder mee te maken krijgen.

  • Grotere bedrijven die jouw producten of diensten afnemen, zullen vragen stellen over de productiewijze en de verantwoorde omgang met productieprocessen.
  • Grote ondernemingen kunnen als onderdeel van hun strategie minimumeisen stellen (bijvoorbeeld een keurmerk), waaraan MKB-bedrijven moeten voldoen om klanten te behouden.
  • Ook bij het verkrijgen van financieringen kan gevraagd worden om inzicht in de ESG-praktijken van de onderneming.

In 2024 heeft Adcorporate tijdens twee transacties in het due diligence onderzoek aparte ESG-vragenlijsten gebruikt. De koper hanteerde consequenties voor het geval een bedrijf onvoldoende invulling gaf aan ESG.

Impact ESG op waardering

De impact van CSRD en ESG op de bedrijfswaardering is nog niet precies te meten. Het effect wordt pas na enkele jaren zichtbaar, wanneer er duidelijke verschillen zijn tussen bedrijven die wel of niet op duurzaamheid inzetten. De koersontwikkeling kan dan als een zuivere maatstaf worden gezien.

In het MKB is het meten van deze impact nog complexer. ESG-aspecten kunnen wel een indicatie geven van de inzet van een bedrijf op dit gebied.
Op korte termijn beïnvloedt het wel of niet toepassen van ESG-rapportage vooral de aantrekkelijkheid voor investeerders, met een beperkte (materiële) impact op de waardering. Op middellange termijn wordt de invloed duidelijker, zodra ESG een vereiste norm wordt.

Het integreren van een ESG-rapportage – en vervolgens het ondernemen van acties op basis daarvan – heeft een positief effect op:

  • Het risicoprofiel, wat leidt tot een sterkere concurrentiepositie.
  • De groeimogelijkheden, doordat de onderneming aantrekkelijker wordt als werkgever en leverancier.
  • De ontwikkeling van de cashflows, wat mogelijk leidt tot hogere winsten omdat klanten graag voor een duurzaam bedrijf kiezen.

Uiteindelijk voelen klanten en medewerkers zich meer verbonden met een onderneming die duurzaamheid omarmt. Een bedrijf dat ESG goed integreert, wordt aantrekkelijker voor potentiële kopers.

Conclusie
De introductie van CSRD en de groeiende focus op ESG-rapportage hebben een directe impact op de aantrekkelijkheid en waardering van bedrijven. Zowel grote ondernemingen als het MKB moeten zich voorbereiden op strengere eisen, waarbij een gedegen en transparante ESG-strategie een concurrentievoordeel kan opleveren.