Lange termijn waardecreatie moet prevaleren boven korte termijn beslissingen, in het belang van de aandeelhouders.
Nu het productievertrouwen zich verder herstelt[1], ondernemers in de consumentensector positiever zijn[2] en de meeste overheidsmaatregel ingesteld om verspreiding van Covid 19 te beheersen worden afgeschaald, herstelt de economie zich nu sneller dan verwacht[3]. Of dit herstel zich in dit tempo voortzet is de vraag.
Veel ondernemers gebruiken deze crisis, gedwongen of niet, om hun business model tegen het licht te houden. Het is nu het moment om aanpassingen door te voeren. Maar hoe kun je dit nu het beste aanpakken? Op welke gegevens baseer je dit? En hoe kun je het financieel toetsen?
Uiteindelijk wil een ondernemer winst maken en zodanig dat de waarde van zijn onderneming langdurig wordt verbeterd/versterkt. Om deze waarde te kunnen versterken moet de ondernemer inzicht hebben in de belangrijkste en rendement technisch beste activiteiten. Vaak weet een ondernemer dit als geen ander. Toch zien wij in de praktijk dat ondernemers ook verrast worden omdat ze door te snelle groei, veranderende marktomstandigheden, gewijzigde inkoopvoorwaarde, aanpassingen in het productieproces of niet betalende debiteuren verrast worden en scherpte missen. Al deze factoren zijn van belang voor de waarde van de onderneming. Hoe krijg je wel het juiste beeld?
Een onafhankelijke bedrijfsoptimalisatie scan helpt bij het identificeren van de factoren die waarde creƫren en welke factoren waarde vernietigen. Deze scan wordt gemaakt op basis van financiƫle informatie, marktinformatie en op basis van interviews met DGA en medewerkers. De uitkomsten van de bedrijfsoptimalisatie scan geeft een scherpe foto van uw onderneming op dit moment. Een nulmeting op basis waarvan u als ondernemer gefundeerde beslissingen kunt nemen om zo uw lange termijn waardecreatie te kunnen realiseren en te voorkomen dat korte termijnbeslissingen de lange termijn te niet doen.
Als onafhankelijk corporate finance kantoor adviseren wij u graag ook op het gebied van strategie en delen graag onze ervaringen en zorgen er voor dat u zich richt op de waardeversterkende factoren van uw onderneming.
Wilt u meer weten over deze bedrijfsoptimalisatie scan neem gerust contact met ons op of rechtstreeks via Berrie Abelen of Harold van Kraaij.