Waarde van bedrijf Streamlined bepalen voor aandelenruil.
Streamlined directeur Joep van Liempd kwam bij Adcorporate terecht voor een waardering voor een fusie. Adcorporate stelde een aandelenruil voor met het andere bedrijf. Om te weten wat de juiste verdeling van aandelen is, werd er op basis van cijfers een waardering opgemaakt. Joep: “Ik kan zelf van alles vinden over mijn eigen bedrijf en dat van een ander, maar ik zocht juist naar een onderbouwde visie.” Joep kreeg advies van Adcorporate, maar koos alsnog voor zijn eigen verdeling.
Leer meer over een waardebepaling.
Bepalen van de waarde
Om te bepalen hoeveel de bedrijven waard zijn, vroeg Adcorporate cijfers op van beiden. “Daarnaast had ik een gesprek met Adcorporate en zaten we met beide partijen om tafel”, vertelt Joep. Op basis van omvang, activiteiten en toekomstverwachtingen was het lastig eenzelfde methodiek toe te passen voor de waardering. Dus pakte Adcorporate cijfers van 2018 erbij voor een oplossing.
“Een deel van de waardebepaling wordt onderbouwd door cijfers, maar een ander deel is gevoel over hoe het in de toekomst gaat, vind ik. Die is niet uit te drukken in cijfers en daarom koos ik voor een andere uitkomst.”
Andere kijk
Joep: “Uiteindelijk had ik een andere uitkomst verwacht dan eruit kwam. Ik heb er natuurlijk een andere kijk op dan een onpartijdige partij. Uiteindelijk deed Adcorporate wat ze beloofden, een waardebepaling opstellen, maar was mijn eigen verwachting gewoon anders.”
Eigen oplossing
“De uitkomst voldeed niet helemaal aan mijn verwachtingen”, vertelt Joep. “Maar doordat ik ontdekte wat ik niet zocht, kwam ik dichterbij de oplossing die ik wel wilde. En daar kwam ik ook uit met het andere bedrijf.” De oplossing aan de hand van de cijfers uit 2018 werd door beide partijen verder uitgewerkt op basis van cijfers van het volgende jaar. “Daar voelden we ons allebei goed bij”, zegt Joep.
Tip van Joep
“Ik ben blij met wat Adcorporate aanleverde en de nieuwe inzichten die ik daardoor kreeg. Maar het geeft tegelijkertijd ook aan dat je niet altijd je adviseur hoeft te volgen, maar moet doen wat jij vindt. En wat goed voelt. Met de nieuwe inzichten in het achterhoofd. En een helder idee van wat een partij als Adcorporate te bieden heeft, is belangrijk. Zodat je zeker weet dat je vragen beantwoord worden.”
Vragen over het onderwerp waardebepaling? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.
Terug naar overzicht.