Waardebepaling bedrijf in praktijk
Er zijn verschillende manieren om tot een gedegen waardebepaling van de onderneming te komen. Wij maken onderscheid tussen twee varianten:
Waardebepaling op basis van de boekwaarde: hierbij wordt voornamelijk gekeken naar de resultaten het verleden en het heden. Daarbij zijn boekhoudkundige begrippen zoals boekwaarde en winst leidend voor de waardebepaling.
Voorbeelden van methodes op basis van de boekwaarden zijn:
- De intrinsieke waarde
- De rentabiliteitswaarde
- De verbeterde rentabiliteitswaarde
- De market multiple
Waardebepaling op basis van de marktwaarde: de toekomst geldt als maatstaaf en is bepalend met het heden als de basis.
Voorbeelden van methodes op basis van de marktwaarde zijn:
- De discounted cashflow
- De adjusted present value
- De economic value added
Onze adviseurs geven u een grondig inzicht in de waardestuwers van uw onderneming of onderdelen ervan. Waardestuwers zijn de factoren die van grote invloed zijn op de waarde. Voorbeelden hiervan zijn de succesfactoren, de verhoudingen tussen klanten en leveranciers, de opbouw van het personeelsbestand, de bestendigheid van het verdienmodel, de markt- en bedrijfsrisico’s en op welk niveau bevinden zich de sterke en minder sterke kanten van het bedrijf? Allemaal zaken die van invloed zijn op de verwachte opbrengsten voor een bedrijf in de toekomst.
Bij het bepalen van de waarde van een bedrijf houden we rekening met een aantal vuistregels. Daarbij moet gesteld worden dat het niet eenvoudig is een reële waarde dan wel koopprijs te bepalen met dergelijke vuistregels. U dient ook de kwalitatieve kenmerken aan te laten komen, zodat u kunt komen tot een valide waardebepaling. Daarom bent u bij Adcorporate aan het juiste adres.
Neem contact met ons op
Bedrijf kopen, verkopen of overdragen
Het bepalen van de waarde van een onderneming gaat vaak samen met de koop, verkoop of overdracht van een bedrijf. Wanneer u op zoek bent naar de juiste verkopende partij, wanneer u ondersteuning nodig hebt gedurende het verkoopproces of bij de overdracht van een bedrijf binnen de familie. Een waardebepaling geeft een goede richting en kan helpen om een geschil op te lossen.
Vergeet niet dat een waardebepaling een onderdeel is van een proces. In werkelijkheid is dit stap 3 van het proces. Het bepalen van de waarde van uw bedrijf wordt voorafgegaan door een fase waarin bewustwording en oriëntatie centraal staat en waarin informatie verzameld wordt. Het volgende onderdeel in de voorbereiding is dus de waardebepaling. Hierna begint de zoektocht en selectie van geschikt kandidaten. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om koop of verkoop, het netwerk van Adcorporate kan u bij de geschikte kandidaten in beeld brengen. Wanneer de beste kandidaat gevonden is beginnen de onderhandelingen. Dit is ongetwijfeld de belangrijkste fase, hier draait het uiteindelijk om. Nadat de deal gemaakt is dient de overdracht in orde gemaakt te worden; de afronding van het traject.
Adviseurs
Onze adviseurs helpen u graag om de waarde van een onderneming te bepalen. Bekijk hier welke adviseurs uit Nederland én België aangesloten zijn bij Adcorporate.
Waarom Adcorporate?
Bent u overtuigd dat een adviseur voor het bepalen van de waarde van uw bedrijf voor koop, verkoop of overdracht van toegevoegde waarde is? Wij van Adcorporate staan voor u klaar. Wij zijn de beste adviseur bij bedrijfsovernames. Met adviseurs door heel Nederland en België helpen wij u overal vooruit. Wij geven u gewoon het allerbeste advies bij de waardebepaling van een bedrijf!