“Adcorporate had oog voor een breed scala aan factoren”.
Videology ontwikkelt en produceert videocamera’s en camera-onderdelen, voor met name de maakindustrie en OEM-bedrijven. Het bedrijf is in Amerikaanse handen, maar voor een deel ligt de oorsprong in Nederland. Rene Damen startte in 1998 het bedrijf D-Vision, vanuit Uden. Nog geen twee jaar later werd D-Vision overgenomen door Videology. Rene werd medeaandeelhouder en leidde 12 jaar lang de vestiging in Uden. Vorig jaar kwam het moment voor Rene om uit het bedrijf te stappen. Adcorporate ondersteunde Rene met advies en bij de waardering van zijn aandelen.
De hoofdactiviteit van D-Vision bestond uit het ontwikkelen van camera’s voor bestaande productlijnen. Rene: “D-Vision leverde veel maatwerk, maar in de markt werd steeds meer gestandaardiseerd. Ik merkte dat de vraag naar onze producten minder werd. Ik wist dat dit ook speelde bij Videology, waar ik al eerder mee had samengewerkt. Wij waren beiden van mening dat de ontwikkeling van een eigen productlijn noodzakelijk zou zijn. Daarvoor werden de krachten gebundeld en D-Vision werd onderdeel van het Amerikaanse Videology.”
Waarde beoordeling
Sinds 2000 opereert Videology zowel vanuit Greenville in de Verenigde Staten als Uden in Nederland. In Uden onder leiding van Rene, die na 18 jaar het bedrijf gaat verlaten. Rene licht toe: “Ik heb altijd het plan gehad om op enig moment uit het bedrijf te stappen. Ik bezat 4,8% van de aandelen en ik achtte het noodzakelijk om deze te laten beoordelen door een onafhankelijke partij. Ik was nog niet bekend met Adcorporate, maar ik ontving de aanbeveling via een goede relatie. Mijn eerste indruk was ook direct goed. Vanaf het eerste moment was het advies open en duidelijk, en dat was erg prettig.”
Vanaf september 2015 ging Adcorporate concreet aan de slag. Rene: “Ik heb mijn spullen midden september aangeleverd. Begin november ontving ik het rapport met de waarde beoordeling. Tussentijds hebben we nog meerdere gesprekken gevoerd. Adcorporate is ook komen kijken bij ons in Uden. Het rapport werd doorgesproken en er volgde wat kleine correcties. Uiteindelijk volgde een definitieve versie, welke we ook hebben laten vertalen, om vervolgens door te sturen naar de partners in de Verenigde Staten.”
Verschillen in werkwijze
Vanwege de verschillen in werkwijze rondom waarderingen tussen Europa en de Verenigde Staten ontstonden een aantal discussies. Rene: “In Amerika hanteren ze een andere methode voor bedrijfswaarderingen dan hier in Europa. Het belangrijkste verschil is dat ze in de Verenigde Staten veel meer naar de winstcijfers kijken. In Europa wordt er ook naar andere zaken gekeken, waardoor de rapporten inhoudelijk beter zijn en de waarderingen meer betrouwbaar. Wat mij betreft was dat juist ook de kracht van Adcorporate. Zij bekeken een breed scala aan factoren van de onderneming en de markt. De cijfers en trends voor onze markt zijn moeilijk te vinden, maar Adcorporate is daar toch in geslaagd. Daardoor waren de inschattingen omtrent groeipotentieel en toekomstverwachtingen ook betrouwbaar. Dit werd uiteindelijk ook erkend door de partners in de Verenigde Staten.”
Rene tot slot: “Mijn verwachtingen kwamen goed overeen met de uitkomsten van de waardering. Ik en Adcorporate lagen dus op één lijn en dat was erg prettig. De communicatie was goed. Als ik vragen had, werden deze meestal nog op dezelfde dag beantwoord. Mijn laatste werkdag bij Videology was op 31 december 2015. Ik ben me aan het oriënteren op nieuwe uitdagingen. Wellicht in dezelfde hoek, want de digitale techniek blijft toch mijn ding.”
Terug naar overzicht.