“Een aantal maanden later werd de koper gevonden”.
Floris Badkamermode is een groothandel voor badtextiel, badmatten en badkameraccessoires. Het bedrijf, in 1993 opgericht door Frans Floris, levert aan 350 verkooppunten verspreid over Nederland en België. Aan een groot aantal woonwarenhuizen, linnen- en sanitairwinkels. Ook twee kinderen van Frans zijn actief binnen het bedrijf, al hebben ze niet de ambitie om het bedrijf over te nemen. Uiteindelijk is verkoop dan een logisch gevolg. In het najaar van 2011 zocht Frans (65) contact met Adcorporate, om hem te ondersteunen bij de verkoop van zijn bedrijf.
Het assortiment van Floris Badkamermode is afgestemd op de meest gebruikte sanitair-kleuren. Frans: “90% van alle badkamers in Nederland is hoofdzakelijk zwart of wit. Onze collecties passen daar goed bij, maar zijn tegelijkertijd ook modern en kleurrijk. Met onze producten creëren we sfeer in badkamers. We zorgen voor een persoonlijk accent. De meeste producten ontwerpen en ontwikkelen we zelf. Accessoires worden bijvoorbeeld wel door een andere partij gemaakt”.
Het grootste gedeelte van de omzet wordt behaald in Nederland. Met name via grotere en bekende ketens zoals Intratuin, Planet, maar ook bij Sanidrome, Baderie, Lin-O-lux en de Bijenkorf. Frans: “In Nederland zijn er op het gebied van badkamermode weinig zelfstandige verkooppunten. Dit is in België wel het geval, en daardoor is België een belangrijke ondersteuning. De zelfstandige verkooppunten in België zijn niet gebonden aan allerlei wetten en regels, waar winkels die onderdeel zijn van een keten vaak wel mee te maken hebben. Dat maakt het handelen met zelfstandige winkels soms wat makkelijker”.
Professionele aanpak
Door hard te werken en met een vastberaden aanpak is Floris Badkamermode uitgegroeid tot een succesvolle onderneming. Frans: “Ook in economisch moeilijkere tijden kun je veel bereiken door hard te blijven werken. En ik vind dat je alles wat je doet goed moet aanpakken. Professioneel. Een goede voorbereiding is dan essentieel, weet ik uit ervaring. Een gesprek met een klant moet je goed voorbereiden. Een catalogus uitbrengen moet je goed voorbereiden. En het verkopen van mijn bedrijf, wilde ik ook goed voorbereid doen”.
Frans vertelt verder: “De verkoop wilde ik goed aanpakken en ik vond daarom dat ik een goede partner nodig had. Ik ben me gaan oriënteren en heb contact gehad met verschillende partijen. Via een bekende werd mij Adcoporate aanbevolen. Ik zocht contact en het gevoel was direct goed. Met name vanwege de professionele uitstraling. Die professionaliteit zag ik vervolgens ook terug in de ondersteuning die ik kreeg. De communicatie was goed en alles werd goed uitgewerkt”.
Solide overdracht
In oktober vorig jaar hebben we het verkooptraject ingezet. Een aantal maanden later, medio februari / maart, werd een koper gevonden: Ourson. Een fabrikant en distributeur van bed- en badlinnen. Een familiebedrijf uit België dat al ruim 50 jaar bestaat. De core-business is bedmode, en badkamermode is het ondergeschoven kindje. Met de overname van Floris badkamermode krijgt ook die tak meer aandacht.
Frans zorgt ervoor dat zijn zaak solide wordt overgedragen. Frans: “Daarvoor blijf ik tot 1 januari fulltime actief voor het bedrijf, en daarna nog een half jaar lang voor 2 dagen in de week. We zijn nu de overname aan het afronden en de nieuwe collecties aan het voorbereiden. Daarna is het voor mij tijd om andere dingen te gaan doen. Ik ga me bezighouden met fotografie, taal en kunstgeschiedenis, en in ieder geval niet achter de geraniums zitten”.
Terug naar overzicht.