“Een bedrijf verkopen is ook een emotioneel proces”.
Een bedrijf verkopen dat al ruim twintig jaar je ‘kindje’ is, is geen beslissing die u zomaar neemt. Daar kwam Frank Duymelinck achter. Hij begon op zijn twintigste voor zichzelf, toen nog als stoffeerder, en bouwde zijn onderneming uit tot een succesvol bedrijf in rolstoelzitsystemen. Afgelopen jaar hakte hij toch de knoop door en verkocht hij zijn bedrijf Pro Seating.
Als ambachtelijk vakman begon Frank op zijn twintigste met zijn onderneming. Onder de naam De Lederatie focuste het bedrijf op een bredere productie van leren artikelen, van bekleding voor meubels tot leren kleding. Pas later kwam ook de rolstoelbranche op Franks pad. “Toen ik een jaar of 30 was is mijn vrouw gaan werken bij een rolstoelfabrikant in Helmond. Daar kwamen op een gegeven moment de activiteiten van mijn zaak ter sprake. Toen is het balletje snel gaan rollen en hebben we een deel van hun productie qua stoffering overgenomen. Daarmee hebben we onze eerste stappen richting de pure focus op rolstoelbekleding gezet.”
Groei
De zaken gingen al snel erg goed: binnen twee jaar was de afdeling rolstoelbekleding de belangrijkste tak binnen het bedrijf, dat inmiddels Pro Seating heette. De kwaliteit van het product en de snelheid en betrouwbaarheid waarmee Pro Seating levert zijn daar leidend in geweest, meent Frank. “Ons bedrijf heeft alle disciplines in huis om het eindproduct aan de klant te kunnen leveren. Daardoor kunnen we in drie dagen een bestelling verzenden. Dat is uniek binnen deze branche.”
Dat zagen ook de (potentiële) klanten van Pro Seating. Het bedrijf werd langzaam maar zeker een bekende naam binnen de branche. Met die bekendheid kwam ook ongekende groei. Juist dáár begon de schoen voor Frank te wringen.
Vakman
“Ik ben van oorsprong een vakman. Mijn passie ligt bij het ontwikkelen van producten en het optimaliseren van productieprocessen. Vanwege de groei van het bedrijf kwam ik steeds verder van die zaken af te staan.” Op dat moment kwam Adcorporate in beeld.
“Ik werd benaderd door Adcorporate met de vraag of ik er wel eens over dacht om mijn bedrijf te verkopen. Toevallig speelde dat dus inderdaad. Al snel kwam ik in contact met Berrie Abelen. Met Berrie hebben we een uitvoerige analyse gemaakt van Pro Seating en een bedrijfswaardering opgesteld.”
Berrie adviseerde Frank om vol voor de rolstoelbekleding te gaan. “Berrie rekende voor hoe het bedrijf nog meer zou kunnen groeien wanneer we op rolstoelbekleding zouden focussen en adviseerde om nog even met de verkoop te wachten.” Berries advies bleek juist: twee jaar later was het bedrijf nog verder gegroeid en werd er nóg efficiënter geproduceerd.
Emotioneel proces
Frank bleef al die tijd contact houden met Berrie, totdat voor hem het moment was aangebroken om het bedrijf definitief te verkopen. Dat was geen eenvoudige beslissing voor Frank. “Het loslaten van je bedrijf is toch een emotioneel proces. Daar heeft Berrie me bewust van gemaakt. Hij heeft niet alleen oog voor de zaak gehad, maar ook voor mij als mens.”
Berrie heeft uiteindelijk binnen zijn netwerk een koper gevonden voor Pro Seating. In juni 2017 werden de eerste contacten gelegd; in december zetten Frank en de koper hun handtekening onder het verkoopcontract.
De verkoop is uiteindelijk naar volle tevredenheid verlopen. “De samenwerking met Adcorporate was constructief en plezierig. Berrie heeft me constant persoonlijk begeleid en elke stap van het proces uitgelegd in ‘gewone mensentaal’. Vanwege mijn betrokkenheid bij het project had ik best wel wat vragen en twijfels, maar bij Berrie was er altijd ruimte voor een eerlijk gesprek.”
De toekomst
Ook na de verkoop bleef Frank betrokken bij ‘zijn’ bedrijf. De nieuwe eigenaar, Gieb Hermans, is sinds de verkoop verantwoordelijk voor acquisitie en algemeen management. Frank is nu vooral bezig met de technische aspecten binnen Pro Seating. “Dat brengt hopelijk de passie voor het vakmanschap weer terug”, stelt hij. Toch zal hij nog moeten wennen aan de verkoop van zijn onderneming. “Het loslaten van ‘mijn kindje’ is moeilijk. Maar zoals ik ook al besproken heb met Berrie: dat is een proces.”
Als technisch directeur krijgt Frank in ieder geval meer vrije tijd, die hij in andere hobby’s hoopt te stoppen. “Ik heb een Harley gekocht en ben van plan motortrips te gaan maken. En misschien start ik toch weer een kleine onderneming op. Daar is het voor mij immers allemaal mee begonnen. Maar dan wel een onderneming die niet te groot wordt.”
Terug naar overzicht.